Jaki aparat wybrać do fotografi ulicznej?

Jaki aparat wybrać do fotografi ulicznej?

Fotografia uliczna jest jedyna w swoim rodzaju. Czy w związku z tym wymaga zastosowania specjalnego sprzętu? Co jest najlepsze na początek?

Na stronie najgłówniejszej posłużyłem się wypowiedzią założyciela In-Public Nicka Turpina, który sprowadził street photo do prostej, pierwotnej czynności, połączenia fotografii małego dziecka z intelektualną zabawą. Wynika z tego, że wszelkie ograniczenia dla tak uniwersalnej i często spontanicznej czynności nie byłyby wskazane.

Jeśli przyjrzymy się zdjęciom znanych fotografów streetowych, możemy wyciągnąć wniosek, że nie ma żadnych zasad. „Koci” fotograf – Richard Koci Hernandez udowadnia, że iphone umożliwia robienie nadzwyczajnych zdjęć. Nils Jorgensen (polecam wywiad!) nie ma najmniejszego problemu z foceniem dużą, dość ciężką skrzynką – Nikonem d700, aparatem przeznaczonym pierwotnie do profesjonalnych zleceń.

Czy to wszystko oznacza, że jest zupełnie obojętne jaki aparat kupimy? I tak i nie. Tutaj też są pewne reguły, które nie są święte, jak widać – można je bez problemów łamać, ale warto robić to świadomie.

Bardzo przekonujące jest porównanie fotografii ulicznej do polowania (choć jestem przeciwny polowaniom). Mamy przynajmniej trzy możliwości:

możemy podejść do „celu” jak najbliżej, starając się nie zwracać na siebie uwagi
drugą najczęściej stosowaną strategią jest zdobycie przychylności fotografowanej osoby, uśmiech, rozmowa
zdarza się też wreszcie brutalne polowanie a’la neandertalczyk 😉 lub Bruce Gilden – nagły, gwałtowny atak, często z fleszem

Jaka ogniskowa?

Fotografując subtelnie i równocześnie chcąc kierować się słynną zasadą Roberta Capy „ jeśli twoje zdjęcia nie są dostatecznie dobre, to znaczy, że nie jesteś dostatecznie blisko” jesteśmy skazani na klasyczne ogniskowe 35 i 50 mm.

Oczywiście, jest mnóstwo wyjątków od tej reguły. Popatrzmy na zdjęcia holenderskiego streetowca Willema Jonkersa, który upodobał sobie fotografowanie ulicy fiszem czyli „rybim okiem” i bez wątpienia wyróżnił się jakoś dzięki nietypowej ogniskowej.

Niektórzy, szczególnie na początku używają teleobiektywów, co pozwala „zajrzeć w duszę” bez narażania się na bliski kontakt z fotografowanym. Oczywiście, długie ogniskowe (choć nietypowe dla street photo) pozwalają czasem zrobić zdjęcia, które nie mogłyby inaczej powstać.

Ale solą fotografii ulicznej są jednak od wielu lat fotografie wykonane w przedziale 24-50 mm. I na tym na razie poprzestanę, wybór którejkolwiek ogniskowej w tym przedziale jest kwestią preferencji, czasem długotrwałego dochodzenia do ulubionej ogniskowej.

Cechy dobrego aparatu ulicznego

Wracając do tematu dnia, wybierając aparat do street photography musimy uwzględnić kilka faktów.

street przypomina nieco fotografowanie w podróży – dużo chodzimy, więc zakładając, że świetne zdjęcia można robić nawet telefonem (patrz wyżej), to preferować będziemy sprzęt lekki
street photography opiera się w sporej mierze na szczęściu – bez aparatu nie zrobimy zdjęcia, nie wykorzystamy też wyjątkowej okazji. Czyli najlepszy aparat to taki, który zawsze mamy przy sobie. Jeśli chcemy mieć coś większego i lepszego niż smartfon, to byłoby miło, gdyby aparat mieścił się do kieszeni spodni lub ostatecznie w kieszeni w kurtce.

Aparat nie powinien zwracać uwagi, idealnie gdyby wyglądał na zabawkę, a my sami na turystów, których nie da się traktować poważnie. Oczywiście, czasem można sporo ugrać otwarcie przyznając się do tego, że fotografujemy profesjonalnie, wręczyć wizytówkę etc. A więc aparat – zabawka, malutki, kieszonkowy,z zaklejonym logo znanej firmy, dobrze jeśli jest czarny, wtedy po zaklejeniu nazwy czarną taśmą aparacik stanowi czarną bryłę, której prawie nie widać w nocy skoro ma być mały, więc może kompakt? W dalszej kolejności można rozważać bezlusterkowce, zawsze jest coś za coś, w zamian za aparat, który nie mieści się do kieszeni spodni mamy często lepszą jakość i możliwości.
cechami wielce pożądanymi są też solidnej klasy obiektyw, porządny i możliwie duży, jasny wizjer oraz możliwość szybkiego ostrzenia (idealnie jeśli aparat daje radę zarówno w trybie autofocusa jak i przy ostrzeniu manualnym. bardzo ułatwia fotografię uliczną skala odległości na obiektywie lub podobna skala widoczna na wyświetlaczu w wizjerze
jeśli chodzi o akcesoria bodaj najważniejszy jest wygodny i wytrzymały pasek (czy to będzie pasek na szyję czy też na nadgarstek)

Krótko mówiąc: aparat do fotografii ulicznej powinien być mały, dyskretny, lekki. Powinien być w miarę prosty w obsłudze, mieć zadowalającą jakość obrazu. Jak się zastanowić, to wiele smartfonów spełnia te wymaga całkiem dobrze 🙂

Nawiasem mówiąc, pamiętam świetnie apokaliptyczne przepowiednie upadku aparatów kompaktowych, które miały być całkowicie wyparte przez smartfony. Potwierdziły się 🙂 W 2016 roku 98,4 % aparatów na rynku stanowiły te ze smartfonów. Z drugiej strony, producenci aparatów przestali masowo produkować marne namiastki aparatów i skuteczniej wzięli się za tworzenie kapitalnych, mocno zaawansowanych aparatów w kompaktowej obudowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.