Rytułały na dalekim wschodzie
Blog

Rytułały na dalekim wschodzie

Aby wspomagać się w zmaganiu z przeciwnościami losu i złagodzić nasze cierpienie w życiu Tybetańczycy stosują od wieków szereg rytuałów.

Druga ścieżka nauk Bon nazywa się Szen świata zjawisk ( Nangszen) i zawiera rytuały służące do komunikowania się z siłami zewnętrznymi poprzez rytuały ochrony, inwokacji, okup za duszę i za odzyskanie siły życiowej.

Podstawą tych tybetańskich praktyk jest Ihasolła, czyli przyzywanie dobrej energii, nazywanej przez Tybetańczyków Iha. Z pomocą tej związanej ze światłem energii pozyskiwanej od niebiańskich duchowych bytów (bogów Iha) szamani, lamowie Bon oraz praktykujący potrafią leczyć choroby, zapewnić sobie przetrwanie w niesprzyjających warunkach oraz zwiększyć swoją pomyślność. Przywołuje się potężne bóstwa i składa im w tym celu ofiary, zarówno symboliczne jak i materialne. Drugą ważną częścią tych nauk są praktyki Selła, które służą odsunięciu od ludzi i ich skupisk negatywnych energii.

Tańce w maskach są jedną z form odsuniecia negatywnych energii od ludzi i miejsc w których żyją. Tradycyjnie wykonywane są w klasztorach, ale również, jeśli zajdzie taka potrzeba to również w innych miejscach. W 2012r. ceremonie takie odbyły się w Polsce, a przewodził im lama gesze Czongtul Rinpocze.

Podstawą praktyk ścieżki Nangszen są rytuały, które są formą komunikowania się z istotami niematerialnymi po to, aby uzyskać ich wsparcie oraz osiągnąć harmonię we wzajemnych relacjach. Teksty szczegółowo opisują różne i liczne istoty niematerialne, które mogą nam zaszkodzić gdy nieumiejętnie wchodzimy z nimi w relacje lub nie chcący naruszymy ich spokój lub dobrostan. Opisują również odpowiednie rytuały, aby się od tych negatywnych wpływów uwolnić jeśliby się to stało.

Opisy rytuałów czterech Szczodrości, Sang Czie, Sur Czie, Czie, oraz Czutor znajduje się w ksiażce autorstwa Nyima Dakpy RinpoczeJak w każdej z pozostałych ścieżek podstawą praktyk i powodzenia w nich jest współczucie i intencja działania dla wszystkich czujących istot. jeśli podejdziemy do tych praktyk z nieczystą intencją, wówczas nie będą one skuteczne i tylko stracimy niepotrzebnie czas.

Rytuał wykupu

Jednym z wielu sposobów na usunięcie choroby czy dolegliwości jest tzw. rytuał wykupu. Składane ofiary zdefiniowane są jako „okup” tak, aby dokonać z istotami niematerialnymi transakcji polegającej na wymianie dwóch rzeczy. W tych rytuałach zazwyczaj ‚okupem” jest żywność, ale również dum ofiarmy lub inne rzeczy. Istnieje wiele rodzajów rytuałów okupu, ale wszystkie należą do jednej z trzech kategorii: okupów za mężczyzn, za kobiety i okupu za dzieci. Przygotowanie rytualnych „okupów” są dość specyficzne i skomplikowane i wymaga sporej wiedzy.

Egzorcyzmy

W tekstach znajdują się informacje o dwunastu różnych rodzajach egzorcyzmów. Jednym z nich są powszechnie praktykowane rytuały. Jeśli one nie pomagają stosuje się rytuał Sang, zwany równiez Lha Sang. Podczas rytuału używa się ofiarnego dymu aby oczyścić zanieczyszczenia energetyczne spowodowane ingerencją istot niematerialnych. Wykonuje się go na wzgórzach, w szczególne pomyślne dni dla przeprowadzenia tych rytuałów.

Mogą Ci się spodobać

Dodaj komentarz