Blog

Słabe strony pracownika – które to są?

Każdy pracodawca chciałby zatrudniać wykwalifikowanego i doświadczonego pracownika. Niesamowicie istotne są także tak zwane kompetencje miękkie. Niestety, pracownicy nie zawsze są tacy, jakimi chciałoby się ich widzieć. Posiadają także pewne słabe strony, jak zresztą każdy. Dobrze byłoby więc mieć świadomość tego, jakie są słabe, niepożądane przez pracodawców cechy. Taka wiedza przyda się zarówno pracodawcom, jak i pracownikom oraz osobom poszukującym pracy. Na szczęście, nad zdecydowaną większością negatywnych stron można skutecznie pracować.

Niska odporność na stres i brak pewności siebie

Wysoka odporność na stres przydaje się w naprawdę wielu zawodach. Nie ma się więc co dziwić temu, że jest to cecha wysoce pożądana przez większość pracodawców. Dzięki odporności na stres, będziemy zdecydowanie lepiej radzić sobie z trudnymi i nowymi zadaniami w miejscu pracy. Nie będziemy obawiać się także spotkań z klientami, jak również z przełożonymi. Osoby o niskiej odporności na stres będą zaś podatne na krytykę innych, nawet tę niesłuszną. Nie będą sobie radzić z nią zbyt dobrze. Wyjątkowo wrażliwi, zamknięci w sobie i niepewni pracownicy nie radzą sobie także w kontaktach z klientami. Zazwyczaj nie potrafią zaprezentować im w przekonujący sposób produktów ani usług. Niestety, traci na tym firma. Na szczęście, istnieją zawody, w których wysoka odporność na stres i pewność siebie nie stanowią cech wyjątkowo pożądanych. Poza tym, nad pokonaniem nieśmiałości można skutecznie pracować. Możliwa jest też walka ze stresem. Pomocna może okazać się psychoterapia, jak również udział w specjalnych warsztatach z kompetencji miękkich.

Nieumiejętność pracy w zespole

Kolejnym przykładem słabej strony pracownika jest nieumiejętność pracy w zespole. Niestety, łatwość w nawiązywaniu kontaktów ze współpracownikami i klientami jest cechą, która bardzo się przydaje. Jeżeli więc jej nie posiadamy, nasze szanse na znalezienie dobrze płatnej i interesującej pracy maleją. Umiejętność pracy z innymi ludźmi będzie przydatna w szczególności wówczas, gdy trzeba wspólnie z kolegami i koleżankami z pracy zająć się realizacją jakiegoś projektu. Może okazać się niezbędna także wówczas, gdy od działań wszystkich pracowników zależy powodzenie jakiejś ważnej misji. Z pracą w zespole najczęściej nie radzą sobie osoby nieśmiałe, zamknięte w sobie oraz kłótliwe i agresywne. Na szczęście, każdy z nas może nauczyć się pracy w zespole, choć nie każdego będzie kosztować to tyle samo. Na pewno warto zmierzyć się ze swoimi trudnościami i starać się je pokonywać. Warto na przykład brać udział w imprezach integracyjnych, dzięki którym popracujemy nad nawiązaniem poprawnych kontaktów ze współpracownikami. Jeżeli polubimy się z kimś prywatnie, z dużym prawdopodobieństwem będziemy dogadywać się z nim także na gruncie zawodowym.

Niechęć do podnoszenia swoich kwalifikacji

Pracodawcy nie przepadają także za pracownikami, którzy nie lubią podnosić swoich kwalifikacji. Niestety, wielu osobom wydaje się, że ukończenie studiów w zupełności wystarcza i nie trzeba już robić niczego więcej. Tymczasem, praca w wielu branżach oznacza konieczność stałego dokształcania się. Niektóre zawody wymagać będą od nas zaznajamiania się ze zmieniającymi się przepisami prawnymi. Jest to jednak tylko i wyłącznie przykład. Jeżeli chcemy być dobrym materiałem na pracownika, musimy pamiętać o uczestnictwie w różnego rodzaju kursach i szkoleniach. Wiele szkoleń jest oferowanych przez pracodawcę i można z nich skorzystać bezpłatnie. Aby móc wziąć udział w niektórych kursach, będziemy jednak musieli zapłacić. Pamiętajmy jednak o tym, aby decydować się zawsze na udział w kursach i szkoleniach certyfikowanych. Wówczas będziemy posiadać dowód tego, że podnosimy swoje kwalifikacje.

Jakie jeszcze cechy nie są pożądane u pracowników?

Istnieją także inne cechy, które nie są pożądane u pracowników. Wśród nich można wymienić na pewno niepunktualność. Chyba żaden pracodawca nie chciałby zatrudniać osoby, która notorycznie się spóźnia i nie wyciąga z tego żadnych wniosków. Taki pracownik musi liczyć się z tym, że prędzej czy później zostanie zwolniony. Pracodawcy nie przepadają także za leniwymi podwładnymi, którzy nie wykonują swoich podstawowych obowiązków służbowych lub robią to wyjątkowo niestarannie. Niestety, na takich działaniach może ucierpieć instytucja zatrudniająca pracownika bądź też jego prywatny pracodawca. Pracodawcy nie przepadają także za pracownikami, którzy notorycznie kłamią i oszukują. Uczciwość jest ważna w każdym zawodzie, choć jest to cecha bardzo niedoceniania przez niektórych. W bardzo wielu zawodach przydaje się również empatia i wrażliwość na potrzeby innych. Mowa tu między innymi o zawodach medycznych. Warto także mieć na uwadze to, jak istotna jest asertywność, określana często mianem umiejętności mówienia “nie”. Osoba, która jest asertywna ma szansę być bardzo dobrym pracownikiem. Nie będzie brała na siebie więcej zadań niż jest w stanie zrealizować. Ponadto, zawsze będzie można na nią liczyć, ale nie da się wykorzystać. Pracownicy niepewni siebie, którzy dają się notorycznie wykorzystywać innym staną się po pewnym czasie mało produktywni. Warto także zdawać sobie sprawę z tego, że dobry pracownik nie powinien być pracoholikiem. Niektórzy pracodawcy niestety przepadają za takimi typami pracowników. Niestety, na dłuższą metę z pracoholików pożytku nie będzie. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że prędzej czy później dojdzie do pogorszenia się samopoczucia osoby cierpiącej na pracoholizm. Najprawdopodobniej będzie ona musiała uczestniczyć w terapii i przez jakiś czas może nie być zdolna do wykonywania swoich obowiązków służbowych. Każdy pracownik, który zauważa u siebie objawy pracoholizmu powinien jak najszybciej postarać się je zwalczyć. W przeciwnym razie, naraża swoje zdrowie, zarówno to fizyczne, jak i psychiczne na szwank. Pracoholicy mogą także cierpieć z powodów osobistych. Mało który małżonek zaakceptuje na dłuższą metę ciągłą nieobecność swojego współmałżonka w domu.

Mogą Ci się spodobać

Dodaj komentarz